Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu ub. roku,
dwa pociągi EIC 5102/1503 Kaszub i EIC 5100/1501 Neptun relacji Warszawa – Gdynia
skierowano nową trasą przez Bydgoszcz. Tego typu sytuacja miała już miejsce
kilka miesięcy wcześniej, kiedy w związku z pracami torowymi na linii Warszawa –
Iława – Gdynia skierowano czasowo objazdem, właśnie przez Bydgoszcz – Toruń –
Kutno kilka składów dalekobieżnych. Tym razem jednak do Bydgoszczy pociągi te
kierują się w stronę Inowrocławia, gdzie – co ewenementem - omijają tamtejszy węzeł jadąc towarową
obwodnicą Jaksice – Inowrocław Rąbinek. Następnie składy zostały skierowane na „magistralę
węglową” aż do łącznicy Borysławice – Zamków, a stamtąd wyjeżdżają na linie
Poznań – Warszawa. Jest to pierwszy przypadek pojawienia się planowych pociągów
tej kategorii na opisanym odcinku węglówki. Wprowadzenie pociągów na nową trasę
było wynikiem, z jednej strony ciągłego ograniczenia przepustowości magistrali
łączącej Warszawę z Trójmiastem, a z drugiej – ukończeniem remontu większości odcinków
torów pomiędzy Bydgoszczą a Laskowicami Pomorskimi, co pozwoliło na przywrócenie
tam prędkości 120 km/h.
Wspomniane pociągi prowadzone są lokomotywami EP09, które w
ostatnim czasie utraciły część pracy w wyniku pojawienia się nowych
elektrowozów spółki Intercity, a do prowadzenia dziewiątek przeszkolono również
bydgoskich maszynistów. Dzięki tym pociągom Bydgoszcz po wielu latach, od czasu
likwidacji kursującego od lat 60. XX w. ekspresu Kujawiak ponownie otrzymała
połączenie z Warszawą za pomocą wyższej kategorii pociągów. Niestety, jak się
okazało bydgoszczanie niezbyt chętnie korzystają z tego połączenie, gdyż przy
znacznie większej cenie, czas przejazdu jest porównywalny z innymi składami TLK
kursującymi tradycyjną trasą przez Toruń i Kutno.
0 komentarze
Posts a comment