rozkład jazdy PKS PKP BUSY bilety lotnicze bilety autokarowe

sobota, 1 grudnia 2012

Spiska Nowa Wieś – Lewocza (Spišska Nová Ves – Levoča)

Co roku na dwa dni ożywa jedna z nieczynnych linii kolejowych – Spiska Nowa Wieś – Lewocza (Spišska Nová Ves – Levoča) – we wschodniej Słowacji. Na linię pociągi wracają z okazji święta w mieście Levocza.

Na lokalnej, 13-kilometrowej trasie Spiska Nowa Wieś – Lewocza planowe pociągi pasażerskie przestały kursować w 2003 roku. Wówczas drastycznie ograniczono liczbę składów osobowych na wielu liniach lokalnych w Słowacji. Kilkanaście linii zostało całkowicie wyłączonych z ruchu. Jedna z nich – trasa Spiska Nowa Wieś – Lewocza – ożywa raz w roku. Pociągi wracają na nią z okazji odbywającego się w mieście Lewocza wielkiego, dwudniowego święta.

Pociągi na pielgrzymkę 

Lewocza leży na wysokości 570 m n.p.m. w Kotlinie Hornadzkiej, u południowych podnóży Gór Lewockich, nad rzeczką Levočsky Potok. Miasto zamieszkuje prawie 15 tysięcy osób. Znajduje się tu największe na Słowacji sanktuarium maryjne, położone na wzgórzu, dwa kilometry na północ od miasta.

Mariánska hora to najpopularniejszy cel pielgrzymek. Każdego roku przybywają tu tłumy słowackich katolików. To właśnie z tego powodu konieczne jest uruchamianie pociągów, które w znacznej mierze odciążają przeładowane autobusy dalekobieżne. Stacja kolejowa znajduje się tuż obok dworca autobusowego. Linia kolejowa z Levoczy kończy się na stacji węzłowej Spiska Nowa Wieś, znajdującej się na najważnejszej słowackiej magistrali Bratysława – Żylina – Koszyce. Tutaj można przesiadać się na pociągi pospieszne, InterCity, EuroCity i EuroNight.

Wypełnione po brzegi 

W tym roku pociągi kursowały w dniach 4 i 5 lipca. W ciągu dnia w każdą stronę uruchomiono siedem par pociągów. W sobotę 4 lipca pierwszy skład wyjechał ze stacji Spiska Nowa- Wieś o 7.37, ostatni o 19.47, w drodze powrotnej z Levoczy pierwszy kurs był o 8.32, ostatni o 20.24. W niedzielę obowiązywał nieco inny rozkład jazdy – pierwszy pociąg ze stacji węzłowej odjechał o 5.37, ostatni o 16.03, w drodze powrotnej z Levoczy o 6.20, a ostatni o 16.26. Czas przejazdu zajmował od 16 do 18 minut, prawie o połowę krócej niż autobusem. Pociągi nie zatrzymywały się na stacjach pośrednich Harichovce i Levočské Luky. Po raz pierwszy od sześciu lat rozkład jazdy pociągów został umieszczony w słowackim sieciowym rozkładzie jazdy pociągów w tabeli 186. Do obsługi połączeń do Levoczy przeznaczono najnowocześniejszy tabor kursujący na liniach niezelektryfikowanych w Słowacji, czyli klimatyzowane, dwuczłonowe szynobusy serii 840, produkcji szwajcarskiego Stadlera. Każdy pociąg zestawiony był z dwóch jednostek.

Jak co roku, w pociągach dopisała frekwencja, składy wypełnione były po brzegi. Szczególnie popołudniowe kursy w niedzielę cieszyły się dużym wzięciem, wtedy bowiem przypadał szczyt powrotów. Dwuosobowa obsługa konduktorska nie miała możliwości odprawić wszystkich osób, które nie zdążyły kupić biletu na przejazd przed odjazdem.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top