Co roku na dwa dni ożywa jedna
z nieczynnych linii kolejowych – Spiska
Nowa Wieś – Lewocza (Spišska Nová Ves
– Levoča) – we wschodniej Słowacji.
Na linię pociągi wracają z okazji święta
w mieście Levocza.
Na lokalnej, 13-kilometrowej trasie Spiska Nowa
Wieś – Lewocza planowe pociągi pasażerskie przestały
kursować w 2003 roku. Wówczas drastycznie
ograniczono liczbę składów osobowych na wielu liniach
lokalnych w Słowacji. Kilkanaście linii zostało
całkowicie wyłączonych z ruchu. Jedna z nich – trasa
Spiska Nowa Wieś – Lewocza – ożywa raz w roku.
Pociągi wracają na nią z okazji odbywającego się
w mieście Lewocza wielkiego, dwudniowego święta.
Pociągi na pielgrzymkę
Lewocza leży na wysokości 570 m n.p.m. w Kotlinie
Hornadzkiej, u południowych podnóży Gór
Lewockich, nad rzeczką Levočsky Potok. Miasto
zamieszkuje prawie 15 tysięcy osób. Znajduje się
tu największe na Słowacji sanktuarium maryjne,
położone na wzgórzu, dwa kilometry na północ
od miasta.
Mariánska hora to najpopularniejszy cel pielgrzymek.
Każdego roku przybywają tu tłumy
słowackich katolików. To właśnie z tego powodu
konieczne jest uruchamianie pociągów, które
w znacznej mierze odciążają przeładowane autobusy
dalekobieżne.
Stacja kolejowa znajduje się tuż obok dworca
autobusowego. Linia kolejowa z Levoczy kończy się
na stacji węzłowej Spiska Nowa Wieś, znajdującej się
na najważnejszej słowackiej magistrali Bratysława
– Żylina – Koszyce. Tutaj można przesiadać się na
pociągi pospieszne, InterCity, EuroCity i EuroNight.
Wypełnione po brzegi
W tym roku pociągi kursowały w dniach
4 i 5 lipca. W ciągu dnia w każdą stronę uruchomiono
siedem par pociągów. W sobotę 4 lipca
pierwszy skład wyjechał ze stacji Spiska Nowa-
Wieś o 7.37, ostatni o 19.47, w drodze powrotnej
z Levoczy pierwszy kurs był o 8.32, ostatni o 20.24.
W niedzielę obowiązywał nieco inny rozkład jazdy
– pierwszy pociąg ze stacji węzłowej odjechał
o 5.37, ostatni o 16.03, w drodze powrotnej z Levoczy
o 6.20, a ostatni o 16.26. Czas przejazdu
zajmował od 16 do 18 minut, prawie o połowę
krócej niż autobusem. Pociągi nie zatrzymywały
się na stacjach pośrednich Harichovce i Levočské
Luky. Po raz pierwszy od sześciu lat rozkład jazdy
pociągów został umieszczony w słowackim sieciowym
rozkładzie jazdy pociągów w tabeli 186.
Do obsługi połączeń do Levoczy przeznaczono najnowocześniejszy
tabor kursujący na liniach niezelektryfikowanych
w Słowacji, czyli klimatyzowane,
dwuczłonowe szynobusy serii 840, produkcji
szwajcarskiego Stadlera. Każdy pociąg zestawiony
był z dwóch jednostek.
Jak co roku, w pociągach dopisała frekwencja,
składy wypełnione były po brzegi. Szczególnie popołudniowe
kursy w niedzielę cieszyły się dużym wzięciem,
wtedy bowiem przypadał szczyt powrotów.
Dwuosobowa obsługa konduktorska nie miała
możliwości odprawić wszystkich osób, które nie
zdążyły kupić biletu na przejazd przed odjazdem.
0 komentarze
Posts a comment