rozkład jazdy PKS PKP BUSY bilety lotnicze bilety autokarowe

sobota, 1 grudnia 2012

Pruska pamiątka kolejarzy

W historię bydgoskiego kolejnictwa na stałe wpisał się okazały, 120-letni budynek, którego mury przechowują pamięć o kolei wschodniopruskiej. Czasy jego świetności dawno minęły, jednak nadal intryguje swoją niezwykłą architekturą i bogatą przeszłością.

W połowie XIX wieku Bydgoszcz zaistniała jako newralgiczny punkt na mapie kolei żelaznej. Decyzja o budowie węzła bydgoskiego zapadła ostatecznie w 1848 roku. Rok później w Bydgoszczy powstała Królewska Dyrekcja Kolei Wschodniej, która przejęła nadzór nad rozbudową i eksploatacją kolei we wschodnich prowincjach Prus, od Berlina po Kłajpedę.

Tylko dla bogatych? 

W lipcu 1851 roku do grodu nad Brdą wjechał pierwszy w historii miasta pociąg. O doniosłości tego wydarzenia świadczy fakt, że w inauguracyjnym przejeździe brał udział król Prus Fryderyk Wilhelm IV, ministrowie i zarząd kolei, dzięki którym powstała linia Krzyż – Bydgoszcz. Początkowo inwestorzy zakładali, że będzie to linia dla bogatych ludzi, dlatego przewagę składu stanowiły wagony pierwszej klasy. Od tego momentu Bydgoszcz zaczęła wypływać na szerokie wody... Dzięki kolei miasto zaczęło się intensywnie rozwijać, wyprzedzając inne miasta regionu.

Dogodne połączenia z Berlinem, Gdańskiem, Królewcem, Toruniem i Warszawą sprawiły, że Bydgoszcz stała się istotnym punktem na mapie Europy. Warto zaznaczyć, że w latach 50. XIX wieku pociąg pośpieszny przemierzał trasę z Berlina do Bydgoszczy zaledwie w 12 godzin! W rozkładzie zaplanowano dwie pary pociągów także w godzinach nocnych, co było ewenementem w skali kraju.

Gmach w trzy lata 

W 1880 roku aż 11 budynków w mieście wynajmowała Królewska Dyrekcja Kolei Wschodniej. Dopiero sześć lat później podjęto decyzję o budowie gmachu, który miał być jej siedzibą. Monumentalny, jak na tamte czasy, dwupiętrowy budynek z trzema dziedzińcami zbudowano w wyjątkowo krótkim czasie. W ciągu trzech lat powstała okazała bryła z wysublimowanymi zdobieniami, utrzymana w stylu manieryzmu niderlandzkiego. Do jego budowy sprowadzono z Legnicy czerwoną i żółtą cegłę licówkę, natomiast dach pokryto angielską dachówką z łupka. Tuż obok gmachu wybudowano kotłownię z kilkumetrowym kominem, która za pomocą kanałów nawiewowych ogrzewała cały budynek.

Wraz z powstaniem kolejnych dyrekcji kolei – w Poznaniu, Królewcu i Gdańsku – spadło znaczenie bydgoskiej siedziby. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości budynek nieprzerwanie należał do kolei. Jeszcze kilka lat temu mieściła się w nim przychodnia dla kolejarzy.

Obecnie część pomieszczeń budynku wykorzystuje PKP CARGO. Stopniowo jednak gmach wymyka się kolejarzom. W niedalekiej przyszłości całe drugie piętro budynku ma przejść w ręce Wydziału Ochrony Środowiska urzędu miasta. O nierozerwalnym związku kolei z tym gmachem wciąż przypomina pomnik poświęcony pomordowanym kolejarzom z węzła bydgoskiego i symbol kolejarski umieszczony na szczycie budynku.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top