Trwają prace nad zmianą zasad regulacji współpracy publiczno-prywatnej
w Polsce. Sposobem na ożywienie sektora ma być system koncesyjny.
Czy pojawiło się światełko w tunelu dla realizacji
inwestycji publiczno-prywatnych? Do końca tego
roku ma powstać nowa ustawa dotycząca koncesji,
która pozwoli na elastyczne łączenie zadań publicznych
z komercyjnymi celami. Ma to być szansa
zarówno dla dużych inwestycji infrastrukturalnych,
jak i dla lokalnych projektów.
PPP – szansa dla dworców
Obecnie PPP, czyli partnerstwo publiczno-prywatne
na polskim rynku praktycznie nie istnieje.
– Od 2004 r., kiedy pojęcie koncesji pojawiło
się w polskim Prawie zamówień publicznych, do
2008 r. zostało przeprowadzonych ok. 12 projektów
z wykorzystaniem koncesji na roboty
budowlane. To narzędzie praktycznie nie jest
wykorzystywane – podkreśla Andrzej Panasiuk,
członek zarządu PKP S.A.
Według Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
(IPPP), jest kilka przyczyn niechęci do
stosowania tego instrumentu, m.in. nieadekwatność
przepisów związanych z pojęciem koncesji do
potrzeb, ale też brak osób wykwalifikowanych do
jego stosowania.
Odblokowanie współpracy między stroną publiczną
a prywatnymi inwestorami dałoby szansę
na przeprowadzenie projektów, które muszą
spełniać publiczne zadania, ale mają też szansę
na komercyjny sukces. Dotyczy to np. obszarów
dworców kolejowych, które łączą zadania obsługi
kolejowych podróżnych, miejskich punktów komunikacyjnych
i centrów handlowych.
Prace nad zmianą obecnych regulacji i wprowadzeniem
przyjaznego instrumentu koncesji już się
rozpoczęły.
– Przygotowujemy przepisy, które ożywią
współpracę publiczno-prywatną. Naszym celem jest
stworzenie elastycznego prawa, które ułatwi obu
stronom porozumienie i realizację własnych celów
we wspólnej inwestycji – mówi Panasiuk.
W pewnym stopniu procedura koncesyjna
byłaby podobna do przepisów związanych
z zamówieniami publicznymi (koncesja też należy
do zamówień publicznych), ale w znacznie
większym stopniu uwzględniałaby dialog i negocjacje
wszystkich zaangażowanych stron.
Najważniejsze, że negocjacjom podlegałyby
wszystkie aspekty udzielanej koncesji, a w wyniku
rozmów zamawiający mógłby zmienić postawione
początkowo wymagania.
– Koncesja ma polegać nie na wyborze podmiotu
do realizacji zadania, ale biznesowego partnera.
Wymaga to pełnego porozumienia zaangażowanych zaangażowanych
stron. Dlatego procedura musi uwzględniać
odpowiednio dużo czasu na wspólne rozmowy
i ustalenia – wyjaśnia Panasiuk.
PZP – cichy zwycięzca
System koncesyjny jest kolejnym modyfikowanym
elementem polskiego prawa związanego
z zamówieniami publicznymi, który ma pomóc
w realizacji inwestycji. Jeszcze do niedawna Prawo zamówień
publicznych budziło wiele obaw inwestorów.
Procedury były zawiłe i ciągnęły się miesiącami.
– Objawem kryzysu zaufania do przepisów PZP
było wyłączenie w 2007 r. inwestycji realizowanych
jako przygotowania do Euro 2012 z obowiązku
korzystania z PZP. Jednak zmiany w przepisach
znacznie ulepszyły procedurę, a inwestycje związane
z Euro 2012 są realizowane normalną drogą PZP.
Tym samym PZP jest cichym zwycięzcą przygotowań
Polski do mistrzostw – mówi Jacek Sadowy, prezes
Urzędu Zamówień Publicznych.
Do najważniejszych zmian w PZP należy m.in.
dostosowanie przepisów do unijnych regulacji,
zlikwidowanie „unieważnień” (nawet jeśli są odwołania,
to umowę i tak można podpisywać) czy
ograniczenie przeprowadzanych kontroli.
– Dzięki zmianom w PZP w krótkim czasie udało
się polepszyć polskie przepisy. Dziś realizacja zamówienia
nie trwa już 8 miesięcy czy nawet dłużej, ale
ok. 4-5 miesięcy – podkreśla Sadowy.
Dzięki przygotowywanej ustawie w ślad za pozytywnymi
zmianami w PZP ma pójść polski model
koncesyjny. – Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem,
w połowie 2009 r. przeprowadzimy konsultacje
społeczne, a w 2010 r. będzie można korzystać
z nowych przepisów – zapowiada Olgierd Dziekoński,
podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Na temat partnerstwa publiczno-prywatnego
przedstawiciele branży i resortu infrastruktury
rozmawiali podczas konferencji „Koncesja na roboty
budowlane i usługi jako instrument rozwoju
projektów infrastrukturalnych”, która odbyła się
14 maja 2009 r. w Sejmie RP.
Organizatorem spotkania były PKP S.A. oraz Instytut
Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.handlowych.
0 komentarze
Posts a comment