rozkład jazdy PKS PKP BUSY bilety lotnicze bilety autokarowe

czwartek, 23 maja 2013

Koncesja- dobra rzecz?

Trwają prace nad zmianą zasad regulacji współpracy publiczno-prywatnej w Polsce. Sposobem na ożywienie sektora ma być system koncesyjny. 

Czy pojawiło się światełko w tunelu dla realizacji inwestycji publiczno-prywatnych? Do końca tego roku ma powstać nowa ustawa dotycząca koncesji, która pozwoli na elastyczne łączenie zadań publicznych z komercyjnymi celami. Ma to być szansa zarówno dla dużych inwestycji infrastrukturalnych, jak i dla lokalnych projektów.

PPP – szansa dla dworców 
Obecnie PPP, czyli partnerstwo publiczno-prywatne na polskim rynku praktycznie nie istnieje.

– Od 2004 r., kiedy pojęcie koncesji pojawiło się w polskim Prawie zamówień publicznych, do 2008 r. zostało przeprowadzonych ok. 12 projektów z wykorzystaniem koncesji na roboty budowlane. To narzędzie praktycznie nie jest wykorzystywane – podkreśla Andrzej Panasiuk, członek zarządu PKP S.A.

Według Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (IPPP), jest kilka przyczyn niechęci do stosowania tego instrumentu, m.in. nieadekwatność przepisów związanych z pojęciem koncesji do potrzeb, ale też brak osób wykwalifikowanych do jego stosowania.

Odblokowanie współpracy między stroną publiczną a prywatnymi inwestorami dałoby szansę na przeprowadzenie projektów, które muszą spełniać publiczne zadania, ale mają też szansę na komercyjny sukces. Dotyczy to np. obszarów dworców kolejowych, które łączą zadania obsługi kolejowych podróżnych, miejskich punktów komunikacyjnych i centrów handlowych.

Prace nad zmianą obecnych regulacji i wprowadzeniem przyjaznego instrumentu koncesji już się rozpoczęły.

– Przygotowujemy przepisy, które ożywią współpracę publiczno-prywatną. Naszym celem jest stworzenie elastycznego prawa, które ułatwi obu stronom porozumienie i realizację własnych celów we wspólnej inwestycji – mówi Panasiuk.

W pewnym stopniu procedura koncesyjna byłaby podobna do przepisów związanych z zamówieniami publicznymi (koncesja też należy do zamówień publicznych), ale w znacznie większym stopniu uwzględniałaby dialog i negocjacje wszystkich zaangażowanych stron.

Najważniejsze, że negocjacjom podlegałyby wszystkie aspekty udzielanej koncesji, a w wyniku rozmów zamawiający mógłby zmienić postawione początkowo wymagania.

– Koncesja ma polegać nie na wyborze podmiotu do realizacji zadania, ale biznesowego partnera. Wymaga to pełnego porozumienia zaangażowanych zaangażowanych stron. Dlatego procedura musi uwzględniać odpowiednio dużo czasu na wspólne rozmowy i ustalenia – wyjaśnia Panasiuk.

PZP – cichy zwycięzca 
System koncesyjny jest kolejnym modyfikowanym elementem polskiego prawa związanego z zamówieniami publicznymi, który ma pomóc w realizacji inwestycji. Jeszcze do niedawna Prawo zamówień publicznych budziło wiele obaw inwestorów. Procedury były zawiłe i ciągnęły się miesiącami.

– Objawem kryzysu zaufania do przepisów PZP było wyłączenie w 2007 r. inwestycji realizowanych jako przygotowania do Euro 2012 z obowiązku korzystania z PZP. Jednak zmiany w przepisach znacznie ulepszyły procedurę, a inwestycje związane z Euro 2012 są realizowane normalną drogą PZP. Tym samym PZP jest cichym zwycięzcą przygotowań Polski do mistrzostw – mówi Jacek Sadowy, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Do najważniejszych zmian w PZP należy m.in. dostosowanie przepisów do unijnych regulacji, zlikwidowanie „unieważnień” (nawet jeśli są odwołania, to umowę i tak można podpisywać) czy ograniczenie przeprowadzanych kontroli.

– Dzięki zmianom w PZP w krótkim czasie udało się polepszyć polskie przepisy. Dziś realizacja zamówienia nie trwa już 8 miesięcy czy nawet dłużej, ale ok. 4-5 miesięcy – podkreśla Sadowy.

Dzięki przygotowywanej ustawie w ślad za pozytywnymi zmianami w PZP ma pójść polski model koncesyjny. – Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w połowie 2009 r. przeprowadzimy konsultacje społeczne, a w 2010 r. będzie można korzystać z nowych przepisów – zapowiada Olgierd Dziekoński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Na temat partnerstwa publiczno-prywatnego przedstawiciele branży i resortu infrastruktury rozmawiali podczas konferencji „Koncesja na roboty budowlane i usługi jako instrument rozwoju projektów infrastrukturalnych”, która odbyła się 14 maja 2009 r. w Sejmie RP.

Organizatorem spotkania były PKP S.A. oraz Instytut Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.handlowych.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top