Jedną z najbardziej malowniczych linii kolejowych Wielkopolski jest trasa Szamotuły – Międzychód. Pojedynczy tor przebiega przez Sierakowski
Park Krajobrazowy, pokonuje wiele wzniesień i kluczy pomiędzy jeziorami.
Nie przejedziemy już tutaj pociągiem.
Na liczącym 56 km szlaku ruch
pasażerski wstrzymano w 1995 r.
Pięć lat później przestały pojawiać
się także składy towarowe. Jeszcze
w 2001 r. przy odrobinie szczęścia można
było tu spotkać pociągi specjalne
z miłośnikami kolei. Teraz i one nie
mają szans. Tory porosły w wielu
miejscach sporymi sosenkami.
Linia jest stosunkowo młoda. Powstała
w początkach XX stulecia. Budowano ją w kilku
etapach – równolegle od strony Szamotuł
i od Międzychodu. Jako ostatni został oddany
do użytku odcinek Binino – Chrzypsko
Wielkie, czyli ten, którego budowa
z racji ukształtowania terenu była
najtrudniejsza. Pierwszy pociąg
przejechał całą trasę w 1908 r.
O rok wcześniej gotowe były odcinki
Szamotuły – Binino oraz
Międzychód – Chrzypsko Wielkie.
Przez cały
okres eksploatacji
linii nie
było tu przesadnie
dużego
ruchu. Zawsze służyła tylko składom lokalnym, skomunikowanym
w Szamotułach z pociągami do i z Poznania. Do 1991 r. pociągi pasażerskie
prowadzone były wyłącznie trakcją parową. Obsługiwały je głównie
parowozy Tkt48 z Międzyrzecza.
Ciekawostką szlaku jest fakt, że pobór wody do tych maszyn odbywał
się nie na stacjach końcowych, ale w połowie trasy na stacji
Nojewo. Była tu mijanka i rozkładowy postój dla uzupełnienia wody.
Lokomotywy podjeżdżały pod żuraw wodny i poiły się kilka razy
w ciągu dnia. Tak było do końca lata 1991 r., gdy parowozy zastąpiono
trakcją spalinową. Pamiątką po czasach parowozów jest okazała wieża
ciśnień istniejąca do dziś na stacji Nojewo.
Choć sama stacja jest poważnie zdewastowana i nie ma tu już urządzeń
srk, wieża trzyma się nieźle. Jest wdzięcznym obiektem do fotografii.
Warto wybrać się na tę trasę np. rowerem, by zobaczyć też inne
stacyjki. Część z nich nie jest zamieszkana i powoli popada w ruinę.
Inne, jak na przykład Ostroróg, mają się całkiem nieźle.
0 komentarze
Posts a comment