Na targach Innowacje-Technologie-Maszyny Polska 2009
w Poznaniu spółki kolejowe tradycyjnie zaznaczyły swoją
obecność. Grupa PKP zainaugurowała kampanie społeczne
związane z honorowym krwiodawstwem
i bezpiecznym podróżowaniem koleją.
Międzynarodowe targi Innowacje-Technologie-
Maszyny Polska 2009 są jednymi z największych
w kraju, poświęconych nowoczesnym technologiom
przemysłowym.
Zwiedzających targi witał zabytkowy wolsztyński
parowóz Tr5-65 należący do PKP CARGO.
Za nim dumnie prezentowała się salonka
Bieruta z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.
Była okazja do podziwiania supernowoczesnej
lokomotywy cargowskiej Tra xx EU43. Za nią
ustawiono m.in. elektryczny zespół trakcyjny
Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz pociąg
ratunkowy PKP Polskich Linii Kolejowych.
W salonie „Transporta” Przemysłowy Instytut
Automatyki Pomiarów z Warszawy pokazał m.in.
tachograf elektroniczny do pojazdów szynowych
T-130P-m. Urządzenie to służy do pomiaru i rejestracji
prędkości pojazdów szynowych, czasu bieżącego
i drogi pokonanej przez pojazd. Tachograf
powiadamia także o przekroczeniu określonych
prędkości. Urządzenia te zainstalowano w autobusach
szynowych i lokomotywach towarowych.
Debiut Telekomunikacji
Po raz pierwszy na targach pojawiła się
spółka Telekomunikacja Kolejowa. W namiocie
promocyjnym pracownicy informowali
o ofercie firmy. Obok można było zobaczyć
działanie nowoczesnego sprzętu do spawania światłowodów przy pomocy aparatu FujiKoda
i sprawdzić jakość spawu na reflektometrze.
– Oferujemy m.in. telefony stacjonarne
i internetowe VoIP dla firm i klientów indywidualnych
oraz usługi serwerowe do tworzenia
sieci wewnętrznych firm. Zaczynamy wdrażanie
telewizji, w tym roku chcemy wprowadzić usługi
telewizyjne dla operatorów telewizji kablowych
– mówi Sebastian Babaniuk, specjalista z Biura
Strategii i Marketingu Telekomunikacji Kolejowej
sp. z o.o.
Społeczna inicjatywa
Ważnym wydarzeniem, towarzyszącym targom
była inauguracja ogólnopolskiej kampanii
społecznej prowadzonej wspólnie przez
Grupę PKP i Europejską Fundację Honorowego
Dawcy Krwi pod hasłem „Wybieram Kolej
– Kolej na ciebie. Zostań krewniakiem!”. Ta
cenna inicjatywa polega z jednej strony na
zachęcaniu do honorowego oddawania krwi,
z drugiej – do wyboru bezpiecznego podróżowania
pociągami (pisaliśmy o niej szerzej
w numerze 26 Kuriera PKP).
Podczas poznańskich targów oraz w Szpitalu
Wolskim w Warszawie kolejarze zorganizowali
zbiórkę krwi. – Pokazujemy, że PKP
nie tylko wykonują przewozy pasażerskie
i towarowe, ale są wrażliwe na społeczne
sprawy. Cieszymy się,
że ludzie licznie odpowiedzieli
na nasz apel.
Oddawali krew kolejarze
oraz wystawcy
i mieszkańcy miasta,
którzy dowiedzieli
się o akcji z mediów.
Z pewnością będziemy
kontynuować tę jakże
potrzebną kampanię
– informuje Lucyna
Roszyk, dyrektor Biura
Zarządu PKP S.A.
Przyszłość transportu szynowego
Podczas targów zorganizowano konferencję
„Transport szynowy XX I wieku dla Polski”, którą
otworzył wicepremier Waldemar Pawlak. Profesor
Juliusz Engelhardt, podsekretarz stanu ds. kolejnictwa
w Ministerstwie Infrastruktury przedstawił
strategię rozwoju transportu kolejowego w Polsce
do 2030 roku na tle polityki unijnej w tej dziedzinie.
Omówił m.in. program inwestycji na najbliższe lata
oparty w dużej mierze na dofinansowaniu z UE oraz
ogólne założenia masterplanu dla kolei przyjętego
w grudniu 2008 r.
– Po 1989 r. w wielu segmentach gospodarki
kolejowej nastąpił regres, podczas gdy transport
drogowy stał się konkurencyjny. Chcemy poprawić
poziom funkcjonowania kolei, by pozyskać
i utrzymać zaufanie pasażerów i klientów – powiedział
prof. Engelhardt.
Dr hab. Marian Medwid z Instytutu Pojazdów
Szynowych „Tabor” w Poznaniu zaprezentował
swoje nowe rozwiązania do transportu bimodalnego:
cysternę do przewozu cementu, cysternę
izolowaną do transportu asfaltu i naczepę do
przewożenia kruszyw. Zaproponował też ideę wędrującego
terminala.
– W Polsce mamy ok. 4 tys. bocznic, można je
wykorzystać na terminale rozładowcze i dowozić
kruszywo z południa Polski bez przeładowywania
– przekonywał naukowiec.
Wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech
Jankowiak przedstawił inwestycje samorządu
w modernizację infrastruktury i tabor kolejowy
Wielkopolski. Profesor Jerzy Kwaśnikowski
z Politechniki Poznańskiej mówił o możliwościach
unowocześnienia taboru kolejowego w Polsce.
Honorowy patronat nad konferencją sprawował
prezes PKP S.A. Andrzej Wach.
W imprezie, która w czerwcu odbywała się
w Poznaniu, uczestniczyło około tysiąc firm
z 30 krajów. W porównaniu z poprzednimi targami,
w tym roku pojawiło się mniej podmiotów
związanych z branżą kolejową.
0 komentarze
Posts a comment