piątek, 8 lutego 2013

Strażnik czy policjant?

Na jakich zasadach będzie funkcjonowała Straż Ochrony Kolei? Zostały przygotowane dwie koncepcje – poselska i rządowa. Projekty będą w najbliższym czasie głosowane w sejmowej Komisji Infrastruktury.

Prace nad wydzieleniem Straży Ochrony Kolei ze struktur zarządcy infrastruktury rozpoczęły się w 2007 r. Od tamtego czasu nie udało się jeszcze wypracować koncepcji reformy SOK, która zadowoliłaby wszystkich.

Obecnie rozpatrywane są dwa projekty. Poselski, w którego tworzenie zaangażowani byli przedstawiciele SOK, oraz rządowy. Kością niezgody jest status przyszłej służby ochraniającej kolej, a co za tym idzie również zakres pracy funkcjonariuszy.

Odmienne koncepcje
Projekt rządowy przewiduje włączenie struktur SOK do policji. Pracownicy SOK staliby się jej funkcjonariuszami. Byliby zobowiązani w ciągu trzech lat uzupełnić kwalifikacje zawodowe w ramach tzw. trzyletniej służby przygotowawczej. Okres pracy w SOK byłby zaliczany do okresu pracy w policji, jednak z wyłączeniem uprawnień emerytalnych. Z prawa do wcześniejszej, policyjnej emerytury mogliby skorzystać dopiero po 15 latach pracy. Obszarem ochronionym przez policję kolejową byłyby przede wszystkim dworce oraz pociągi.

Projekt poselski przewiduje, że nowo wydzielona formacja – Straż Kolejowa – będzie podlegać bezpośrednio pod MSWiA. Funkcjonariusze zyskaliby nowe uprawnienia, m.in. wgląd do bazy PESEL oraz prawo w uzasadnionych przypadkach do przeszukiwania osób, rzeczy i pomieszczeń, zatrzymywania i kontroli pojazdów poruszających się po obszarze kolejowym, a także kontrolę punktów skupu złomu.

– Uprawnienia te pozwolą nam sprawniej wypełniać nasze zadania: ochronę ludzi i mienia kolejowego – mówi Michał Wacławik, rzecznik prasowy Komendy Głównej SOK. W myśl projektu ustawy, Straż Kolejowa chroniłaby szeroko rozumiany obszar kolejowy – zarówno dworce, pociągi, jak i infrastrukturę kolejową.

Wykorzystać doświadczenie 
– Ochrona terenów kolejowych wymaga specjalistycznej wiedzy na temat funkcjonowania kolei. Funkcjonariusze są szkoleni z zakresu np. wiedzy o elementach kolejowej infrastruktury.Mamy też doświadczenie w konwojowaniu pociągów specjalnych, np. ładunków z benzyną czy bronią. Warto wykorzystać to doświadczenie, zamiast je przekreślać – uważa Wacławik.

Zwraca on też uwagę na fakt, że w 90-letniej historii SOK (funkcjonującej pod różnymi nazwami) tylko przez pięć lat tereny kolejowe ochraniała milicja. Jednak szybko wycofano się z tego rozwiązania i właśnie w latach 50. XX wieku powołano SOK – formację związaną z koleją i znającą jej specyfikę.

Według wstępnych szacunków, koszt utrzymania nowej formacji ochraniającej kolej wyniósłby ok. 170 mln zł w skali roku, a wykup majątku – około 50 mln zł.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top