W przyszłym roku zostanie
zmodernizowana linia kolejowa
z Poznania Wschód do Wągrowca.
Lokalne samorządy przejmą
15 dworców od stacji Czerwonak
do granicy Wielkopolski.
Modernizację współfinansowaną ze środków
wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego
planowano od dawna. Urząd marszałkowski
i kierownictwo spółki PKP Polskie
Linie Kolejowe prowadzili negocjacje w sprawie
podziału kosztów modernizacji. Ostatecznie
uzgodniono, że inwestycja, która będzie kosztowała
175 mln zł, w 76 proc. będzie finansowana
z WRPO, pozostałą kwotę wyłożą PKP PLK.
– Jesteśmy przygotowani do inwestycji.
Mamy już gotowe studium wykonalności, które
kosztowało 400 tys. zł, co sfinansowaliśmy
wspólnie z „Peelką” – informuje wicemarszałek
Wojciech Jankowiak.
Jednotorowa, niezelektryfikowana linia
kolejowa, o której tu mowa, jest w złym stanie
technicznym. Na wielu odcinkach występują
ograniczenia prędkości nawet do 20
km/h. Po modernizacji, na którą złożą się
m.in.: wymiana torów, urządzeń srk i odnowienie
peronów, pociągi pojadą z prędkością
do 120 km/h. Roboty mają się rozpocząć
w marcu, a zakończyć w listopadzie 2010 r.
Od marca 2010 r. – przez 6 miesięcy – linia
do Wągrowca będzie zamknięta. Docelowo
planuje się modernizację drugiego odcinka tej
linii od Wągrowca do Gołańczy i dalej do Bydgoszczy.
Gminy zgodziły się na przejęcie 15 dworców,
leżących na odcinku od Czerwonaka do Gołańczy.
Nieruchomości zostaną przekazane za umorzenie
zobowiązań podatkowych kolei wobec
samorządów.
–
Czekamy na pisemne potwierdzenie decyzji
przejęcia dworców, bo przygotowanie tych nieruchomości
do przekazania
to dla nas duże koszty
i chcemy mieć pewność,
że gminy się nie wycofają.
Centrala PKP S.A.
zgodziła się na przeprowadzenie
podziałów
geodezyjnych. Pod
koniec 2010 r. dworce
te powinny znaleźć się
w rękach samorządów
– zapewnia Roman
Nowacki, zastępca
dyrektora Oddziału
Gospodarowania Nieruchomościami
PKP
S.A. w Poznaniu.
Samorządowcy i kolejarze rozmawiają także
o modernizacji ze środków WRPO drugiej linii
nr 357 Sulechów – Luboń na odcinku Wolsztyn
– Luboń.
– Tę linię chcielibyśmy zmodernizować
w podobny sposób jak „wągrowiecką”. Mam
nadzieję, że wkrótce podpiszemy umowę z PKP
PLK. Zamierzamy przekazać dworce samorządom,
ale nie wiemy, czy wszystkie zdecydują
się na ich przejęcie – powiedział wicemarszałek
Jankowiak.
0 komentarze
Posts a comment