czwartek, 7 lutego 2013

Szybciej do Wągrowca

W przyszłym roku zostanie zmodernizowana linia kolejowa z Poznania Wschód do Wągrowca. Lokalne samorządy przejmą 15 dworców od stacji Czerwonak do granicy Wielkopolski. 

 Modernizację współfinansowaną ze środków wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego planowano od dawna. Urząd marszałkowski i kierownictwo spółki PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzili negocjacje w sprawie podziału kosztów modernizacji. Ostatecznie uzgodniono, że inwestycja, która będzie kosztowała 175 mln zł, w 76 proc. będzie finansowana z WRPO, pozostałą kwotę wyłożą PKP PLK.

 – Jesteśmy przygotowani do inwestycji. Mamy już gotowe studium wykonalności, które kosztowało 400 tys. zł, co sfinansowaliśmy wspólnie z „Peelką” – informuje wicemarszałek Wojciech Jankowiak.

Jednotorowa, niezelektryfikowana linia kolejowa, o której tu mowa, jest w złym stanie technicznym. Na wielu odcinkach występują ograniczenia prędkości nawet do 20 km/h. Po modernizacji, na którą złożą się m.in.: wymiana torów, urządzeń srk i odnowienie peronów, pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h. Roboty mają się rozpocząć w marcu, a zakończyć w listopadzie 2010 r.

Od marca 2010 r. – przez 6 miesięcy – linia do Wągrowca będzie zamknięta. Docelowo planuje się modernizację drugiego odcinka tej linii od Wągrowca do Gołańczy i dalej do Bydgoszczy.

 Gminy zgodziły się na przejęcie 15 dworców, leżących na odcinku od Czerwonaka do Gołańczy. Nieruchomości zostaną przekazane za umorzenie zobowiązań podatkowych kolei wobec samorządów. –

Czekamy na pisemne potwierdzenie decyzji przejęcia dworców, bo przygotowanie tych nieruchomości do przekazania to dla nas duże koszty i chcemy mieć pewność, że gminy się nie wycofają. Centrala PKP S.A. zgodziła się na przeprowadzenie podziałów geodezyjnych. Pod koniec 2010 r. dworce te powinny znaleźć się w rękach samorządów – zapewnia Roman Nowacki, zastępca dyrektora Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A. w Poznaniu.

Samorządowcy i kolejarze rozmawiają także o modernizacji ze środków WRPO drugiej linii nr 357 Sulechów – Luboń na odcinku Wolsztyn – Luboń.

– Tę linię chcielibyśmy zmodernizować w podobny sposób jak „wągrowiecką”. Mam nadzieję, że wkrótce podpiszemy umowę z PKP PLK. Zamierzamy przekazać dworce samorządom, ale nie wiemy, czy wszystkie zdecydują się na ich przejęcie – powiedział wicemarszałek Jankowiak.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top