– Włączyłem przycisk samoczynnego hamowania i nic więcej nie mogłem
zrobić… Jeśli to byłby prawdziwy samochód, mogło dojść do katastrofy!
– relacjonuje maszynista Dariusz Nowicki.
– W zderzeniu z pociągiem
samochód nie ma żadnych
szans. Kierowcy muszą zachować
na przejazdach szczególną
ostrożność – po raz kolejny
przypomniały PKP PLK
w akcji „Bezpieczny przejazd”.
Spółka zorganizowała w Sulejówku
pod Warszawą pokaz,
w którym pociąg rozpędzony
do prędkości 100 km/h uderzył
w styropianową makietę
samochodu stojącą na przejeździe
kolejowym. Pokazy
mają być przestrogą dla kierowców.
– Myślałam, że kiedy pociąg uderzy w samochód,
to on rozbije się na kilka części, tymczasem
auto rozpadło się na tysiące maleńkich kawałeczków.
To było niesamowite i bardzo dramatyczne
jednocześnie! – opisywała zdarzenie jedna z obserwujących
akcję harcerek.
Droga hamowania rozpędzonego do 100 km/h
pociągu wynosi co najmniej 700 metrów. W inscenizacji
wypadku pociąg wyjechał zza zakrętu i maszynista
dostrzegł atrapę auta z odległości około
200-300 metrów.
Z danych PKP PLK wynika, że do takich dramatycznych
wydarzeń dochodzi nadspodziewanie
często. W ciągu pierwszych 5 miesięcy 2009 r. wydarzyły
się 93 wypadków na polskich przejazdach
kolejowych. Zginęło 17 osób, a 42 zostały ranne.
Dane te są porównywalne do wyników za zeszły
rok, w którym w ciągu 12 miesięcy doszło do 226
wypadków na przejazdach. Śmierć w nich poniosło
40 osób, a 86 odniosło obrażenia. Przyczyna tych
wypadków jest najczęściej (w 98 proc.) taka sama:
niewłaściwe zachowanie kierowcy samochodu.
– Do największej liczby wypadków dochodzi
nie na przejazdach niestrzeżonych, ale na przejazdach
z sygnalizacją świetlną i dźwiękową.
To świadczy o tym, że kierowcy lekceważą przepisy
ruchu drogowego – uważa Krzysztof Łańcucki,
rzecznik prasowy PKP PLK.
W Polsce jest 13 tys. przejazdów, które utrzymują
i finansują PKP PLK.
Akcja na przejeździe kolejowym odbyła się z okazji
Europejskiego Dnia Bezpieczeństwa na Przejazdach
Kolejowych, który obchodzony jest 25 czerwca.
*** Wśród krajów biorących udział w Europejskim Dniu
Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowych:
-więcej przejazdów kolejowych niż w Polsce jest
tylko w Niemczech (około 20 tys.) i we Francji (ponad
18 tys.). Jednak wskaźnik wypadków na przejazdach
jest u nich niższy. W Polsce wynosi on 1,7, w Niemczech
– 1,1, we Francji – 0,6;
-najmniej przejazdów kolejowych jest w Estonii
– jedynie 330. Mimo to wskaźnik wypadków jest wysoki
i wynosi 7,6. W 2008 r. doszło tam do 25 wypadków,
w których zginęło 9 osób;
-najmniejszy wskaźnik wypadków notuje się
w Szwecji (0,3 proc.) Na 9 tys. przejazdów w 2008 r.
doszło do 30 wypadków, w których zginęły 3 osoby.
0 komentarze
Posts a comment