rozkład jazdy PKS PKP BUSY bilety lotnicze bilety autokarowe

piątek, 30 listopada 2012

Gagarinem przez Bory Tucholskie

Na przejazd popularnym gagarinem, prowadzącym oliwkowy wagon piętrowy Bhp po najbardziej malowniczych trasach Borów Tucholskich, zjechali kolejowi pasjonaci z całej Polski, a także z zagranicy – m.in. z Niemiec i Anglii.

Imprezę zorganizowała Grodziska Kolej Drezynowa (GKD), która niejednokrotnie uruchamiała już specjalne pociągi. Głównym sponsorem przejazdu była spółka PKP CARGO, która specjalnie na tę okazję obniżyła stawki wynajęcia lokomotywy, co zmniejszyło koszty i pozwoliło na zrealizowanie imprezy.

Na pokładzie „bipy”

Pociąg składał się z lokomotywy ST44-949 ze Szczecinka (CT Zachodniopomorski) oraz wagonu piętrowego Bhp w oliwkowym malowaniu z PR Gdynia, ze stacji macierzystej Chojnice. Dzięki temu odwzorowano zestawienie pociągu z lat 90. XX wieku.

Skład wypełniony fanami kolejnictwa pokonał trasę: Chojnice – Czersk – Szlachta – Lipowa Tucholska – Wierzchucin – Tuchola – Koronowo – Tuchola – Chojnice.

Wyjazd ze stacji początkowej zaplanowano na godzinę 7.30, dzięki temu uczestnicy mogli dojechać na tę godzinę pociągami z Tczewa, Piły i Szczecinka. Część pasjonatów wybrała opcję z noclegiem w Chojnicach, by w dzień imprezy być w pełni wypoczętym.

Na trasę liczącą 218 kilometrów skład wyruszył planowo. Na pokładzie „bipy” do biletów dodawano specjalne foldery, zawierające: rozkład jazdy, plan fotostopów, regulamin imprezy, mapę z trasą przejazdu i krótkie informacje o GKD i modernizacji lokomotyw ST44. Do Chojnic skład wrócił kilka minut przed planem (kilkanaście minut po godzinie 18), co jest bardzo dobrym osiągnięciem na tego typu imprezach. Dzięki temu uczestnicy zdążyli na swoje przesiadki.

Wyśmienita atmosfera

Pociągiem specjalnym podróżowało około 200 pasjonatów gagarinów, którzy na imprezę przyjechali z całej Polski, a nawet z kilku państw Europy Zachodniej, m.in. z Niemiec i Anglii.
Atmosfera przejazdu była wyśmienita. Mimo doskwierającego upału, dopisywały humory. Zadowolenie potęgowały malownicze widoki za oknem wagonu. Przez całą imprezę świeciło słońce, co znacznie polepszyło walory wykonywanych zdjęć. Potężna burza z ulewnymi opadami deszczu dopadła pasjonatów kolei już po zakończeniu przejazdu, podczas powrotów – m.in. w okolicach Starogardu Gdańskiego pociąg nr 7738 do Tczewa napotkał na swojej drodze powalone na tory konary drzew. Przeszkodę z torów usunęła około 30-osobowa grupa powracająca właśnie z wycieczki gagarinem po Borach Tucholskich.

Parowozem do browaru

Na trasie przejazdu gagarina zorganizowano liczne fotostopy. Dzięki zdyscyplinowaniu pasażerów pociągu przebiegały one sprawnie i krócej niż zakładali organizatorzy. Pozwoliło to na przeprowadzenie dodatkowych fotostopów, które nie były planowane – szczególnie na linii nr 241 Tuchola – Koronowo.
W tym roku licząca 43 kilometry linia kolejowa obchodzi 100-lecie istnienia. Pociąg specjalny idealnie wpisał się w tę okrągłą rocznicę. Odcinek Koronowo – Pruszcz-Bagienica oddano do użytku 3 listopada 1909 roku. Dalszy fragment do Tucholi wybudowano dokładnie 5 lat później. Niestety, z pierwszym dniem 1992 roku zawieszono tu przewozy pasażerskie. Dziś linia wykorzystywana jest sporadycznie w ruchu towarowym. Do Koronowa docierają pociągi zdawcze z Chojnic.

Na trasie znajdują się dwa, godne uwagi obiekty inżynieryjne – stalowy most nad Brdą w Koronowie oraz potężny, ceglany wiadukt we wsi Buszkowo nad drogą krajową nr 25.
 Impreza „Gagarinem przez Bory Tucholskie”, która odbyła się 18 lipca, nie jest jedyną organizowaną w sezonie letnim przez Stowarzyszenie Grodziskiej Kolei Drezynowej. 30 sierpnia odbędzie się przejazd „Parowozem do Czarnkowa”, połączony ze zwiedzaniem czarnkowskiego browaru.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top