Na przejazd popularnym gagarinem, prowadzącym oliwkowy wagon piętrowy Bhp po najbardziej malowniczych trasach
Borów Tucholskich, zjechali kolejowi pasjonaci z całej Polski, a także z zagranicy – m.in. z Niemiec i Anglii.
Imprezę zorganizowała Grodziska Kolej Drezynowa
(GKD), która niejednokrotnie uruchamiała
już specjalne pociągi. Głównym sponsorem przejazdu
była spółka PKP CARGO, która specjalnie na
tę okazję obniżyła stawki wynajęcia lokomotywy,
co zmniejszyło koszty i pozwoliło na zrealizowanie
imprezy.
Na pokładzie „bipy”
Pociąg składał się z lokomotywy ST44-949 ze
Szczecinka (CT Zachodniopomorski) oraz wagonu
piętrowego Bhp w oliwkowym malowaniu z PR
Gdynia, ze stacji macierzystej Chojnice. Dzięki temu
odwzorowano zestawienie pociągu z lat 90.
XX wieku.
Skład wypełniony fanami kolejnictwa pokonał
trasę: Chojnice – Czersk – Szlachta – Lipowa
Tucholska – Wierzchucin – Tuchola – Koronowo
– Tuchola – Chojnice.
Wyjazd ze stacji początkowej zaplanowano na godzinę
7.30, dzięki temu uczestnicy mogli dojechać na
tę godzinę pociągami z Tczewa, Piły i Szczecinka. Część
pasjonatów wybrała opcję z noclegiem w Chojnicach,
by w dzień imprezy być w pełni wypoczętym.
Na trasę liczącą 218 kilometrów skład wyruszył
planowo. Na pokładzie „bipy” do biletów
dodawano specjalne foldery, zawierające: rozkład
jazdy, plan fotostopów, regulamin imprezy, mapę
z trasą przejazdu i krótkie informacje o GKD
i modernizacji lokomotyw ST44. Do Chojnic skład
wrócił kilka minut przed planem (kilkanaście minut
po godzinie 18), co jest bardzo dobrym osiągnięciem
na tego typu imprezach. Dzięki temu uczestnicy zdążyli
na swoje przesiadki.
Wyśmienita atmosfera
Pociągiem specjalnym podróżowało około
200 pasjonatów gagarinów, którzy na imprezę
przyjechali z całej Polski, a nawet z kilku państw
Europy Zachodniej, m.in. z Niemiec i Anglii.
Atmosfera przejazdu była wyśmienita. Mimo
doskwierającego upału, dopisywały humory.
Zadowolenie potęgowały malownicze widoki za
oknem wagonu. Przez całą imprezę świeciło słońce,
co znacznie polepszyło walory wykonywanych zdjęć. Potężna burza z ulewnymi opadami deszczu
dopadła pasjonatów kolei już po zakończeniu
przejazdu, podczas powrotów – m.in. w okolicach
Starogardu Gdańskiego pociąg nr 7738 do Tczewa
napotkał na swojej drodze powalone na tory
konary drzew. Przeszkodę z torów usunęła około
30-osobowa grupa powracająca właśnie z wycieczki
gagarinem po Borach Tucholskich.
Parowozem do browaru
Na trasie przejazdu gagarina zorganizowano
liczne fotostopy. Dzięki zdyscyplinowaniu
pasażerów pociągu przebiegały one sprawnie
i krócej niż zakładali organizatorzy. Pozwoliło to
na przeprowadzenie dodatkowych fotostopów,
które nie były planowane – szczególnie na linii
nr 241 Tuchola – Koronowo.
W tym roku licząca 43 kilometry linia kolejowa
obchodzi 100-lecie istnienia. Pociąg specjalny
idealnie wpisał się w tę okrągłą rocznicę.
Odcinek Koronowo – Pruszcz-Bagienica oddano
do użytku 3 listopada 1909 roku. Dalszy fragment
do Tucholi wybudowano dokładnie 5 lat
później. Niestety, z pierwszym dniem 1992 roku
zawieszono tu przewozy pasażerskie. Dziś linia
wykorzystywana jest sporadycznie w ruchu towarowym.
Do Koronowa docierają pociągi zdawcze
z Chojnic.
Na trasie znajdują się dwa, godne uwagi
obiekty inżynieryjne – stalowy most nad Brdą
w Koronowie oraz potężny, ceglany wiadukt we
wsi Buszkowo nad drogą krajową nr 25.
Impreza „Gagarinem przez Bory Tucholskie”,
która odbyła się 18 lipca, nie jest jedyną organizowaną
w sezonie letnim przez Stowarzyszenie Grodziskiej
Kolei Drezynowej. 30 sierpnia odbędzie się
przejazd „Parowozem do Czarnkowa”, połączony
ze zwiedzaniem czarnkowskiego browaru.
0 komentarze
Posts a comment