rozkład jazdy PKS PKP BUSY bilety lotnicze bilety autokarowe

niedziela, 18 listopada 2012

Szymankowo – Nowy Dwór Gdański

Prawdziwym hitem tegorocznych wakacji okazała się reaktywacja
linii kolejowej Szymankowo – Nowy Dwór Gdański i uruchomienie
weekendowych pociągów „plażowych” przez Arrivę PCC



Pomysł uruchomienia weekendowych pociągów, którymi na podstawie promocyjnego biletu można dojechać nad morze i wrócić tego samego dnia, okazał się strzałem w dziesiątkę. Zainteresowanie ofertą przerosło najśmielsze oczekiwania, pociągi pękały w szwach, a konduktorzy nie nadążali z wystawianiem biletów.

Po dwa dziennie 

Oferta „plażowa” to wspólny pomysł przewoźnika Arriva PCC i Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej, które jest operatorem Żuławskiej Kolei Dojazdowej (ŻKD).
 Na podstawie promocyjnych, jednodniowych biletów strefowych „na plażę” i „na zamek” można było we wszystkie lipcowe i sierpniowe soboty wybrać się na wycieczkę pociągiem Arrivy do Nowego Dworu Gdańskiego, a następnie przesiąść się na wąskotorówkę.

Rozkłady jazdy pociągów Arrivy i wąskotorówki zostały odpowiednio ułożone. Chodziło o to, by umożliwić jednodniową wycieczkę z kilkugodzinnym pobytem na plaży w Sztutowie lub Stegnie Gdańskiej i popołudniowy powrót tego samego dnia.
 Pociągi Arrivy na reaktywowanym odcinku Szymankowo – Nowy Dwór Gdański kursowały dwa razy dziennie w każdą stronę – rano i po południu.

 Zdarzało się na malborskim dworcu usłyszeć z głośnika mylne komunikaty, informujące o tym, że pociąg jedzie bezpośrednio do Sztutowa. A to nieprawda, bo do Sztutowa można dojechać tylko po wąskich torach, po przesiadce w Nowym Dworze Gdańskim.
 Na linii Szymankowo – Nowy Dwór Gdański pociągi pasażerskie nie jeździły od 20 lat. Regularny ruch osobówek został wstrzymany w 1989 roku. Pomimo tego linia jest w bardzo dobrym stanie technicznym, pociągi rozwijają przyzwoite prędkości, a czas przejazdu jest dosyć krótki. Do obsługi pociągów „plażowych” Arriva przeznaczyła najbardziej pojemne wagony motorowe.

Pociągi zestawiono z dwóch byłych duńskich, dwuczłonowych szynobusów serii MRD. W każdym jest 131 miejsc siedzących. To nie wystarczało, gdyż w pociągu porannym do Nowego Dworu Gdańskiego i popołudniowym powrotnym podróżowało ponad 300 osób.
Pewne trudności nastręczało kupno biletów. Na dworcu w Malborku w kasie biletowej informowano, że odprawa odbywa się w pociągu. Jednak po wejściu do niego trudno było znaleźć konduktora, który zresztą nie nadążał z wystawianiem biletów dla stu lub więcej osób. Zdarzało się więc, że kilkudziesięciu pasażerów jechało na gapę.
W Nowym Dworze Gdańskim zdecydowana większość podróżnych kontynuowała podróż Żuławską Koleją Dojazdową do Stegny Gdańskiej. Na tej stacji wąskie tory rozchodzą się w lewo i w prawo. W lewą stronę kursują pociągi do przystanku o nazwie Mikoszewo Ujście Wisły (do 2004 r. Prawy Brzeg Wisły).

 Na odcinku Nowy Dwór Gdański – Stegna Gdańska – Sztutowo kursowały składy złożone aż z ośmiu wagonów, w tym połowa z nich to wagony odkryte, tak zwane „letniaki”. Na odcinku Stegna Gdańska – Prawy Brzeg Wisły podróż odbywa się wyłącznie w wagonach odkrytych. Składy prowadziła lokomotywa spalinowa Lxd2. Jedna z lokomotyw o numerze 315 została sprowadzona z Nasielska po likwidacji tamtejszej wąskotorówki.

Wsparcie od samorządu

 Oferta specjalna „na plażę” dała możliwość tanich podróży pociągami Arrivy i ŻKD. Jeden bilet wystawiony na wybraną strefę uprawniał do przejazdu pociągami normalnotorowymi Arrivy i wąskotorowymi ŻKD. Oferta obejmowała odcinek: Grudziądz – Kwidzyn – Malbork – Nowy Dwór Gdański – Stegna Gdańska – Sztutowo. Bilety „na plażę” były ważne na przejazd w jedną stronę lub tam i z powrotem.
 Bilet jednorazowy z Malborka do Nowego Dworu, Stegny Gdańskiej i Sztutowa kosztował 9 zł, powrotny – 16 zł. Na przejazd z Grudziądza trzeba wydać odpowiednio – 18 zł i 28 zł.
Uruchomienie pociągów „plażowych” i reaktywacja nieczynnej od 20 lat linii Szymankowo
– Nowy Dwór Gdański była możliwa dzięki zaangażowaniu i czynnemu wsparciu lokalnych władz samorządowych.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top