Wiadukt kolejowy w Krakowie nad wylotową drogą do Warszawy jest bramą
triumfalną wiktorii wiedeńskiej. Takich dowodów wdzięczności król Jan III
Sobieski nie mógł się spodziewać
Koncepcja nietypowego uhonorowania 325.
rocznicy bitwy pod Wiedniem powstała w 2008
r. na bazie porozumienia Urzędu Miasta Krakowa
z Agencją Zooteka. Przedsięwzięcie, dofinansowane
przez Narodowe Centrum Kultury, zaakceptował
Zakład Linii Kolejowych w Krakowie.
Po trzech tygodniach akcji plastyków, kierowcy
i piesi zobaczyli dzieło. Całkowita powierzchnia
muralu zajęła aż 350 metrów kwadratowych.
– „Triumfalna Brama Miasta” przedstawia króla
Jana III Sobieskiego oraz jego trzech najważniejszych
hetmanów: Stanisława Jana Jabłonowskiego,
Hieronima Augusta Lubomirskiego i Mikołaja
Hieronima Sieniawskiego. Oprócz monstrualnych
postaci na wiadukcie ujęliśmy obraz samej odsieczy
wiedeńskiej oraz symbolikę wojenną z tamtych
czasów: skrzydła husarii, zdobyte w trakcie bitwy
trofea oraz sztandary polskich wojsk – opisuje
pracę Tomasz Kubik z Agencją Zooteka.
Wiadukt na linii kolejowej Kraków Mydlniki –
Kraków Podłęże mijają codziennie setki pojazdów
z całej Polski. Przed powstaniem muralu było to
miejsce niewybrednych „dyskusji” wandali na
temat krakowskich drużyn piłkarskich. Obecnie,
poza przekazem estetycznym, do kierowców trafia
także informacja o wiktorii wiedeńskiej.
Z akcji zadowoleni są kolejarze, bo od powstania
muralu problem dewastacji zdecydowanie się
zmniejszył, a ponadto logo PLK S.A. wskazuje na
udział firmy w interesującym przedsięwzięciu artystycznym.
Z problemami graffiti zmaga się nie tylko kolej.
We Wrocławiu bombardowane mazajami filary
wiaduktu drogowego miasto oddało artystom
i powstała ekspozycja murali. W Jelczu – Laskowicach
kolejarze współpracowali z młodzieżą przy odnawianiu
przejścia podziemnego na perony. Swoje murale
ma Poznań i Gdańsk. Bez wsparcia monitoringu
wiele ścian i przejść podziemnych nadal pada ofiarą
wandali. Okazuje się, że celowe pokrycie newralgicznych
powierzchni malowidłami – szczególnie
w eksponowanych miejscach – ogranicza zjawisko
i wprowadza w przestrzeń miast uzgodniony przez
twórcę i właściciela obiektu komunikat
0 komentarze
Posts a comment