rozkład jazdy PKS PKP BUSY bilety lotnicze bilety autokarowe

niedziela, 21 października 2012

Modernizacja stacji Sopot

Za rok stacja Sopot trójmiejskiej SKM będzie wyglądać jak nowa, tyle tylko że… w starym stylu. Właśnie trwa modernizacja, w ramach której odwzorowana zostanie jej pierwotna, XIX-wieczna estetyka.

Stacja Sopot powstała w 1876 r. Jednak dopiero w latach 1951-52 został zmieniony układ
torowy, a w latach 70. XX w. dokonano przebudowy peronu i wyremontowano budynki dworca.
Od tamtej pory nie przeszła żadnej gruntownej modernizacji. Obecny projekt przewiduje zarówno
modernizację torów, jak i całego peronu.

Zmiany w torach

W ramach prac określonych projektem zostanie skorygowana geometria toru, zmieniony układ
rozjazdów i wymienione krawędzie peronu. – Jednak największym wyzwaniem jest remont zabytkowego peronu, nadzorowany przez konserwatora zabytków, który posiada dokładną dokumentację historyczną i techniczną peronu, świadczącą o tym, co się działo z peronem od momentu powstania do końca XIX w. Stąd, zakres prac odtworzeniowych jest szczególnie trudny i kosztowny – mówi Leopold Naskręt, naczelnik Wydziału Marketingu
i Umów trójmiejskiej SKM.

Obecnie zostało rozebrane zadaszenie wiaty peronowej,  a także przystąpiono do prac związanych
z budową kanalizacji telefonicznej i odwodnienia. – Po zdemontowaniu dwóch podpór udało się
określić oryginalną formę i kolorystykę kolumn oraz zaplanować technologię konserwacji – informuje Naskręt.

Wiadomo, że od powstania peronu zmieniła się jego wysokość, w efekcie czego znajdujące się
na nim kolumny zostały „wtopione” w jego nawierzchnię do głębokości 90 cm. W wielu kolumnach,
które ogólnie znajdują się w dobrym stanie, brakuje drobnych elementów dekoracji i części
montażowych, takich jak pierścienie czy śruby.

Ustalono też, jak oryginalną była konstrukcja wiaty peronowej. Pierwotnie każda z kolumn została
przykręcona do żeliwnej stopy fundamentowej, która była swobodnie osadzona na utwardzonym,
piaszczystym podłożu. Dzięki temu cała konstrukcja była bardzo elastyczna i wytrzymała na drgania
i obciążenia zewnętrzne.

Na XIX-wieczną modłę

Większość zastosowanych w XIX w. rozwiązań zostanie dziś powtórzona. Poszczególne kolumny
zostaną rozkręcone, dokładnie oczyszczone i zakonserwowane a dopiero potem wrócą na swoje miejsce na peronie. Dodatkowo zostanie dorobionych osiem kolumn w związku z wydłużeniem peronu i wiaty. W sumie liczba kolumn zwiększy się z 64 do 72.

Zarówno kolumny, jak i wiata będą utrzymane w systemie Tikkurila TE24, nawiązującym do dawnej
kolorystyki. Kolor ozdobnej główki kolumn wybrali internauci – będzie bursztynowy. W ankiecie na ten temat łącznie udział wzięły 1432 osoby, z których większość, bo 51 proc. uznała właśnie kolor bursztynowy jako najwłaściwszy, 38 proc. oddało swoje głosy na stare złoto, a 11 proc. na jasny brąz.

Oprócz restauracji zabytkowych elementów, SKM i miasto Sopot planują również zadbać o ciekawą
stylizację stacji, która doda jej jeszcze więcej uroku, m.in. przez umiejscowienie na peronie stylizowanych na XIX-wieczne gablot informacyjnych.

Nawiązanie do przeszłości

Jednocześnie z remontem peronu nr 1 w Sopocie, rozpoczęła się procedura wyłonienia wykonawcy modernizacji innego przystanku SKM – Sopotu Wyścigi. Będzie on swoim przyszłym wyglądem nawiązywał do aktualnego wyglądu peronu nr 2 w Sopocie. – Peron przystanku Sopot Wyścigi nie ma wartości historycznej, ale jest objęty ochroną konserwatorską. Dlatego podczas modernizacji nie trzeba będzie odtwarzać jego kształtu. Jedynie formą będzie on nawiązywał do architektonicznej koncepcji dawnego peronu nr 2 w Sopocie – opisuje Naskręt.

Remont peronu SKM w Sopocie rozpoczął się 27 maja 2009. Utrudnienia w ruchu pasażerskim
będą trwały 12 miesięcy. Koszt całej inwestycji wyniesie ok. 13,5 mln zł. Oba remonty są realizowane w ramach projektu „Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście”. Są współfinansowane ze środków Funduszu Kolejowego oraz Miasta Sopotu.
Spółka ubiega się o współfinansowanie ze rodków Programu Operacyjnego „Infrastruktura
i Środowisko” na lata 2007-2013

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top