sobota, 13 października 2012
Lokomotywa EU07
Uważni obserwatorzy z pewnością zauważyli tajemniczą literę „E", jaka parę miesięcy temu zaczęła zdobić pudła niektórych lokomotyw serii EU07. W przeciwieństwie to takiego samego znaku, jaki zawarty jest w symbolu serii („E" = elektryczny),rozszyfrowanie wprost tej nowości nie jest wcale proste. Jej geneza tkwi w ograniczeniu dopuszczalnego nacisku osi do196 kN (20 ton) na liniach kolejowych klasy „C”, które - choć stanowią tylko niewielki odsetek sieci kolejowej - ograniczają zastosowanie niektórych lokomotyw. Niestety, w kolejowych systemach informatycznych wspomagających konstruowanie rozkładów jazdy, elektrowozy EU07 obu typów (4E i 303E) - pomimo różnej wielkości nacisków (196 i 204 kN)- potraktowano jednakowo, przyjmując większą wartość, co automatycznie uniemożliwiało wjazd jakichkolwiek lokomotyw nie tylko tej serii, lecz nawet EU06,której w wykazie pojazdów trakcyjnych w ogóle dotychczas nie uwzględniono! W drugiej połowie 2011 roku zarządca infrastruktury (PKP PLK) skorygował jednak ten błąd. Wprowadzono „nowe"serie - EU06 oraz.....EU07E, oznaczając tym symbolem lokomotywy z numerami inwentarzowymi do 244. Najwyraźniej jednak dla zarządcy sam zakres numeracji nie stanowi dostatecznego kryterium,stąd litera „E” (nadal nie wiemy dlaczego akurat taka) stanowiąca swoistą przepustkę dla „niskich numerów"siódemek na linie kolejowe klasy C.
0 komentarze
Posts a comment