Na początku grudnia 2011 r. przekazany został Warszawskiej Kolei Dojazdowej pierwszy z 14 zamówionych egzemplarzy elektrycznych zespołów trakcyjnych typu 33WE. Kontrakt na dostawę taboru, o łącznej wartości282 min zł(20,14 min za pociąg), podpisano w marcu 2010 r. Prototypowy pojazd noszący oznaczenie EN97-001 w połowie stycznia 2012 r. został skierowany do eksploatacji nadzorowanej w rozkładowym ruchu pasażerskim, która potrwa do marca2012 r. W tym czasie oceniane będą poszczególne rozwiązania i zbierane uwagi,w celu przekazania ich producentowi.Po wprowadzeniu niezbędnych poprawek,rozpoczną się regularne dostawy nowych pociągów. Nastąpi to najwcześniej w marcu lub kwietniu br., a użytkownik będzie odbierał po dwa zespoły trakcyjne miesięcznie. Realizacja kontraktu jest przewidziana do końca września. Nowy tabor ma całkowicie zastąpić eksploatowaną obecnie serię EN94, pochodzącą sprzed 40 lat, wyprodukowaną przez wrocławski Pafawag w liczbie 40 zespołów. Na 2013 rok planowana jest zmiana napięcia zasilania z 600 V DC na 3 kV DC na całej sieci WKD, co przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej na cele trakcyjne o V4. Zespoły EN97 zostały zatem przystosowane także do pracy przy standardowej wysokości napięcia w sieci.
Każdy zespół serii EN97 składa się z dwóch oddzielnych trójczłonowych części o układzie osi Bo’2’Bo', które w eksploatacji nie mogą być rozłączane. Niestety, obie części pociągu nie są połączone mostkiem przejściowym, a układ podłogi - wysokiej w częściach skrajnych, niskiej w obrębie przedsionków, utrudnia komunikację we wnętrzu i racjonalne wykorzystanie przestrzeni przedziałów pasażerskich. Pod tym względem nowy pojazd ustępuje jednak dostarczonemu 8 lat temu zespołowi EN9501.Ten ostatni, po zmianie napięcia zasilania,nie odjedzie do lamusa i jako jedyny pojazd z obecnego taboru WKD będzie dalej służył podróżnym.
0 komentarze
Posts a comment