rozkład jazdy PKS PKP BUSY bilety lotnicze bilety autokarowe

sobota, 20 października 2012

Pociągiem FIP w Pireneje

Planując wyjazd do Hiszpanii lub Portugalii, warto poświęcić jeden dzień i w planie
podróży umieścić wizytę w jednym z najmniejszych krajów Europy – księstwie Andory.


Niewielka, zajmująca zaledwie ok. 460 kilometrów kwadratowych Andora leży w Pirenejach, na
pograniczu hiszpańsko-francuskim. Do samej Andory dojazd pociągiem jest niemożliwy. Nie dochodzi
tu żadna linia kolejowa. Stacją znajdującą się najbliżej księstwa jest La Tour de Carol, skąd dwa razy
dziennie odjeżdżają autobusy do Andory.

La Tour de Carol to jedna z ciekawszych stacji kolejowych w Europie. Jest to stacja graniczna
francusko-hiszpańska. Schodzą się tu trzy różne szerokości torów. Ze standardowego rozstawu szyn
1435 mm korzystają koleje francuskie SNCF, szeroki tor – 1668 mm – prowadzi do Hiszpanii, jeżdżą po
nim pociągi regionalne kolei RENFE do Barcelony, a wąskim torem – 1000 mm – dojeżdża tu francuska
wąskotorówka.

By dotrzeć do La Tour de Carol, potrzebny będzie bilet FIP z kuponami na Niemcy i Francję
(DB + SNCF). Żeby dostać się do Andory, należy znaleźć się w La Tour de Carol rano. Wymaga to
ułożenia dość skomplikowanego planu podróży z kilkoma przesiadkami.

Z Warszawy do francuskiego La Tour de Carol (stąd mamy autobus do Andory) podróż zajmie
aż 33 godziny, ale za to łączny koszt dopłat do biletu FIP wyniesie jedynie 6,5 euro. Kolejne
10 euro trzeba będzie wydać na bilet autobusowy. Podróż rozpoczyna się nietypowo, od nocnego
pociągu pospiesznego „Szczecinianin”, wyjeżdżającego z Warszawy Centralnej o 22.45. Docieramy
nim do stacji Szczecin Główny (godz. 5.29), gdzie wsiadamy o 6.10 w InterCity 148 do Berlina.

Na berliński dworzec główny przyjeżdżamy o 8.21. Stąd jedziemy w głąb Niemiec – do Mannheim
– pociągiem InterCityExpress 871 (odjazd o 8.32, przyjazd na Mannheim Hbf o 13.28).
Tutaj mamy tylko 13 minut na przesiadkę na kolejny superszybki skład ICE 9554 do Paryża
– pociąg odjeżdża o 13.41. Po trzech godzinach jesteśmy na dworcu Paris-Est. Do La Tour de Carol
pojedziemy nocnym Corail Lunea 397, który z dworca Paris Austerlitz odjeżdża o godz. 21.56.

W La Tour de Carol jesteśmy o 7.51 rano. Pociąg prowadzi wagony z miejscami do leżenia
i z miejscami do siedzenia bez przedziałów – sliperetki. Jest też obowiązek rezerwacji miejsc.
Miejscówka w sliperetce do FIP kosztuje półtora euro, w kuszetce – 17,5 euro.

Do Andory dwa razy dziennie odjeżdżają autobusy firmy Hispano Andorra. Przystanek znajduje
się tuż obok dworca kolejowego. Kurs poranny jest ok. godz. 10.30. Bilet normalny w jedną stronę
kosztuje 10 euro, przejazd 63-kilometrową trasą trwa około dwóch godzin. Po drodze autobus
przejeżdża przez przełęcz Port d’Envalira położoną na wysokości 2408 m n.p.m.

Andora jest strefą bezcłową. To raj dla poszukiwaczy modnych ubrań czy tanich perfum. Bez
problemu można znaleźć też tani hotel i zostać w księstwie na dłużej.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top