 |
Ałamata |
Na początku grudnia 2011 roku w Ałmaty(do 1997 roku stolica Kazachstanu)otwarto mający siedem stacji pierwszy odcinek linii metra o długości8,56 km, której koszt budowy wyniósł równo 1 mld USD. Spośród zbudowanych stacji trzy powstały metodą podpowierzchniową,a cztery głębinową(do 78 m pod powierzchnią gruntu). Planowane jest zbudowanie dwóch linii metra o łącznej długości 45 km,krzyżujących się w dwóch miejscach.Drążenie tuneli wykonywało tureckie konsorcjum EkoUzman, natomiast tarcze drążące (TBM) dostarczyła niemiecka firma Herrenknecht AG. Do obsługi linii zamówiono w południowo koreańskiej firmie Hyundai Rotem siedem pociągów, z których każdy jest zestawiony z czterech wagonów. Dla systemu metra przyjęto szerokość toru 1520 mm,taka samą jak dla kolei Kazachstanu. Pierwsze projekty budowy metra w Ałmaty pojawiły się w latach 80. XX wiekui planowano je zrealizować z udziałem specjalistów rosyjskich. Jednak ze względu na rozpad ZSRR w 1991 roku nigdy ich nie ukończono. W latach 1985-87 wydrążono jedynie około 200 m tunelu z planowanych 7500 m. Dopiero w 2005 roku, po przydzieleniu funduszy przez rząd Kazachstanu budowa została ponownie rozpoczęta. Metro w Ałmaty będzie drugim systemem kolei podziemnej w po sowieckiej Azji Centralnej, po Taszkiencie - stolicy Uzbekistanu, otwartym w 1984 roku i rozbudowanym do 1991 roku. Obecnie Kazachstan jest znaczącym eksporterem ropy naftowej i w mniejszym stopniu gazu ziemnego na rynek europejski i chiński, a znaczne dochody budżetu państwa są przeznaczane na rozbudowę infrastruktury
0 komentarze
Posts a comment