Na linii CMK zostanie zrealizowany pierwszy w Polsce projekt wdrożenia ETCS.
Pozwoli na stosowanie europejskich standardów w sterowaniu ruchem kolejowym
i jazdę pociągiem z prędkością 200 km/h.
Projektować i instalować nowy system będzie firma Thales. Na linii CMK na odcinku pomiędzy
Grodziskiem Mazowieckim a Zawierciem w ciągu najbliższych dwóch lat zostanie wdrożony
europejski system sterowania pociągiem ETCS poziom 1.
– W Polsce od wielu lat przymierzaliśmy się do zastosowania europejskich systemów sterowania.
Jednak dopiero teraz zaczynamy je wdrażać. Oznacza to przejście ze starych technologii na
nowoczesne i zaawansowane systemy – zauważył Marek Pawlik, członek zarządu PKP PLK.
Wdrożenie systemu ETCS na linii CMK jest pierwszym tego typu projektem realizowanym
na polskiej sieci kolejowej. Pozwoli on na stosowanie europejskich standardów w sterowaniu
ruchem kolejowym, a także jazdę pociągiem z prędkością 200 km/h.
System ETCS wdroży konsorcjum w składzie: Thales Rail Signalling Solutions Sp. z o.o. z Poznania
oraz Thales Rail Signalling Solutions GesmbH z Austrii, które wygrało przetarg. Wartość
netto zamówienia wynosi nieco ponad 41 mln zł. W lipcu tego roku wniosek o częściowym dofinansowaniu przedsięwzięcia z programu TEN-T został pozytywnie zaopiniowany.
Thales jest już znany na polskim rynku z projektów związanych z automatyką kolejową.
Wcześniej firma ta zbudowała system sterowania na stacji Poznań Główny, który objął zasięgiem
200 zwrotnic oraz LCS Poznań, z którego sterowanych jest 320 zwrotnic zlokalizowanych
na sześciu stacjach węzła kolejowego.
– Nasze osiągnięcia na polskim rynku były możliwe dzięki zaawansowaniu technicznemu
i innowacyjności Grupy Thales. Wykorzystamy nasze doświadczenia również przy kolejnych projektach na polskim rynku – zapewnił Jean-Pierre Forestier, wiceprezes, dyrektor zarządzający Thales Rail Signalling Solutions.
Umowa na wykonanie projektu i zabudowy systemu ETCS poziom 1 na odcinku linii kolejowej
E 65, CMK, Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie została podpisana 26 sierpnia br. Prace potrwają
do czerwca 2011 r.
0 komentarze
Posts a comment