rozkład jazdy PKS PKP BUSY bilety lotnicze bilety autokarowe

wtorek, 2 października 2012

Tramwajem na Ruczaj - Kraków

N8S 3007
Powstałe wiele lat temu plany rozwoju komunikacji miejskiej i rejonów przez nią obsługiwanych nie przewidywały żadnych połączeń z niewielką dzielnicą Krakowa - Ruczaj Zaborze. Obszar pozbawiony większych zakładów przemysłowych,z niewielką liczbą domów był traktowany raczej jako tereny zielone.Być może dlatego tanie grunty zachęciły licznych deweloperów dobudowy w tym miejscu nowych osiedli.W ciągu ostatnich dwóch dekad uprawiane do niedawna pola zamieniono w betonowe pustynie z ogromnymi wieżowcami otoczonymi przepełnionymi parkingami. Bloki budowane bez żadnego planu przestrzennego, stawiane w zasadzie gdzie popadnie, bez dróg dojazdowych, stały się tanią ofertą dla kupujących, ale codzienne dojazdy do centrum miasta dla mieszkańców zaczęły być udręką. Jedyna ulica łącząca osiedle z Krakowem codziennie,w zasadzie niezależnie od pory dnia, była zakorkowana. Zwiększenie liczby autobusów problemu nie mogło rozwiązać, bo i one stanęłyby w korku.Jedynym rozwiązaniem było wybudowanie tramwaju, zwłaszcza że na skraju osiedla Uniwersytet Jagielloński rozpoczął budowę kampusu. Po wielu próbach latem 2010 roku zarządzając krakowską infrastrukturą ZIKiT rozpisał przetarg na budowę linii tramwajowej łączącej ul. Brożka i Kapelanka z przyszłą pętlą zlokalizowaną przy ul. Czerwone Maki. Powtarzany przetarg zakończono dopiero późną jesienią i w listopadzie podpisano umowę na budowę z Grupą ZUE, od lat specjalizującą się w budowie infrastruktury torowej. Prace rozpoczęto bardzo szybko.Narażały one mieszkańców Ruczaju na jeszcze większe problemy, z uwagi na konieczność wyłączania z ruchu pojazdów jedynego skrzyżowania. Torowisko tramwajowe zostało poprowadzone od ul. Brożka wzdłuż ul. Grota Roweckiego. Położona na skraju osiedla trasa nie pozwala na obsługę tramwajem większości terenu Ruczaju, ale jest jedynym miejscem, gdzie torowisko można było poprowadzić. Równocześnie po drugiej stronie tej ulicy powstaje wspomniany kampus oraz liczne instytucje naukowe i techniczne. Prace przy budowie podzielono na dwa etapy z możliwością uruchomienia tramwaju na powstałym odcinku. Pierwotnie planowano, że pierwszy tramwaj zostanie uruchomiony jeszcze latem, ale problemy finansowe miasta sprawiły, że zastanawiano się nad rezygnacją z takiego pomysłu. Ostatecznie uzgodniono, że tramwaj wybudowany na odcinku ul. Brożka - Gronostajowa, po wstawieniu rozjazdu umożliwiającego przejazd z jednego toru na tor drugi, będzie oddany pod konie roku. Po wielu uzgodnieniach ustalono,że ruch z pasażerami rozpocznie się w ostatnich dniach grudnia. Trzy dni przed końcem roku na tory wjechały pierwsze wagony: techniczny - szlifierka oraz wagon N8S 3007 z grupą osób odpowiedzialnych za odbiór. Następnego dnia oficjalnie otwarto pierwszą część linii (1750 m), a dzień później,3 0 grudnia, tramwaje przewiozły pierwszych pasażerów. W chwili obecnej Ruczaj obsługują dwie linie tramwajowe:12 kursująca do Wieczystej(nowa linia) i 18 jeżdżąca do Cichego Kącika (zmiana końcówki z Łagiewnik na Ruczaj) obsługiwane taborem dwukierunkowym z uwagi na brak pętli. Docelowo trasa licząca około 3800 m będzie docierać do pętli tramwajowej przy ul. Czerwone Maki. Na całej trasie tramwaj będzie się poruszać wydzielonym torowiskiem. Niestety, zgodnie z panującą niezrozumiałą m  odą tramwaj zostanie odgrodzony od osiedla i ludzi na prawie całej długości wysokimi na kilka metrów barierami zwanymi dźwiękochłonnymi. Cała inwestycja ma się zakończyć jesienią 2012 roku.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top