Mocny silnik MTU, nowoczesne sterowanie
i zaawansowany układ przeciwpoślizgowy – to najważniejsze
cechy nowej ST45-01. Prototyp lokomotywy został dostosowany
do ciągnięcia pociągów towarowych.
W zakładach bydgoskiej PESY wyprodukowano
prototyp nowej lokomotywy dla PKP
CARGO – ST45. Powstał on na bazie wysłużonej
SU45-112. Chociaż nowa lokomotywa
z wyglądu przypomina poprzedniczkę, to jednak
jej konstrukcja i wyposażenie są o wiele
nowocześniejsze.
Poprawę parametrów i możliwości ST45
umożliwiło przede wszystkim zastąpienie dotychczasowego
silnika 2112SSF niemieckim modelem
MTU 12V4000R43. Ta zmiana, a także
dopasowanie parametrów przekładni pozwoliły
na zwiększenie mocy lokomotywy. Dzięki
temu może ona ciągnąć ciężkie składy towarowe.
Dla PKP CARGO było to szczególnie istotne,
gdyż SU45 była lokomotywą uniwersalną,
dostosowaną do ciągnięcia zarówno pociągów
pasażerskich, jak i towarowych. Obecnie spółka
potrzebuje sprzętu dostosowanego do eksploatacji
pociągów towarowych o dużej masie.
Sieć zamiast kabli
Nie tylko silnik świadczy o innowacyjności
konstrukcji ST45. Całkowitą nowością na polskim
rynku jest zastosowanie w prototypie
elektronicznego mikroprocesorowego rozproszonego
układu sterowania. Dzięki wykorzystaniu
technologii CAN bus (rodzaj wewnętrznej sieci
pozwalającej na przesyłanie informacji na odległość
40 m z prędkością 1 Mbit/s) możliwa jest
wymiana danych między komputerem głównym
lokomotywy a urządzeniami pokładowymi bez
konieczności okablowywania całej kabiny.
– W innych krajach takie rozwiązania są już
powszechne. W Polsce ST45 jest pierwszą lokomotywą,
która posiada technologię magistrali
CAN – zaznacza Zbigniew Grek, dyrektor Zakładu
Lokomotyw w bydgoskiej PESIE.
Dzięki zastosowaniu technologii informatycznych
sterowanie lokomotywą jest nie tylko
prostsze, ale przede wszystkim bardziej niezawodne.
Nowe rozwiązania pozwalają nie tylko
na łatwe przesyłanie danych, ale też na rozwinięcie
systemu diagnostyki – w razie potrzeby
komputer sam ostrzega o awariach.
Dla zespołu konstruktorów wyzwaniem było
również odpowiednie połączenie ze sobą części
różnych producentów i dostosowanie ich do
polskich potrzeb i przepisów. Przykładowo
– do elektronicznego prędkościomierza firmy
Hasler trzeba było zaimplementować funkcję
czuwaka aktywnego, który jest obowiązkowy
na polskiej sieci kolejowej.
Nowością jest też zastosowanie mikroprocesorowego
układu przeciwpoślizgowego
z czujnikiem na każdej osi. – System analizuje
informacje ze wszystkich osi i sam eliminuje
poślizgi, dzięki czemu zwiększa się przyczepność
lokomotywy – opisuje Grek.
Drugie życie lokomotywy
Ze względów ekonomicznych pozostawiono
w lokomotywie starą prądnicę GP 846, którą
zaadoptowano do nowych potrzeb. Dzięki zamontowaniu
klimatyzacji w kabinie maszynisty
lepsze są też warunki pracy maszynisty.
Zmiany konstrukcyjne lokomotywy były
przeprowadzane w oparciu o wytyczne PKP CARGO.
W efekcie modernizacji miała się zwiększyć
nie tylko poprawa parametrów technicznych
i eksploatacyjnych pojazdu, ale również efektywność
jego wykorzystania i zmniejszenie kosztów
utrzymania.
W tym celu zastosowano m.in. system
umożliwiający diagnostykę oraz współpracę
z technologiami informatycznymi wspomagającymi
zarządzanie eksploatacją i utrzymaniem
lokomotyw. Korzystanie też udało się zmienić
warunki DSU (Dokumentację Systemu Utrzymania),
wydłużyć okresy międzyprzeglądowe
i międzynaprawcze oraz zmniejszyć pracochłonność
poszczególnych czynności przeglądowych
i naprawczych. – Żywotność ST45 wynosi obecnie
25 lat – ocenia Grek.
Eksploatacja nadzorowana
Budowa prototypu wraz z opracowaniem dokumentacji
technicznej (konstrukcyjnej i utrzymaniowej)
zajęła 12 miesięcy. Próby i testy lokomotywy,
w których brał udział Instytut Pojazdów
Szynowych, zakończyły się 30 czerwca tego roku.
Prototyp trafił do Zakładu Kujawskiego PKP
CARGO, gdzie jest obecnie na półrocznym okresie
„eksploatacji nadzorowanej”. Do obsługi pojazdu
została przeszkolona grupa maszynistów i maszynistów
instruktorów. Jeśli nowa lokomotywa
spełni oczekiwania spółki, w ten sam sposób
zmodernizowane mogą być kolejne SU45.
Prototyp ST45 jest kolejną lokomotywą PKP
CARGO przebudowaną przez PESĘ. W kwietniu
2009 r. bydgoska firma zakończyła modernizację
25 lokomotyw serii ST44, a obecnie trwają
ustalenia odnośnie unowocześnienia lokomotywy
serii SU46.
0 komentarze
Posts a comment