sobota, 27 października 2012

ST45 dla składów towarowych

Mocny silnik MTU, nowoczesne sterowanie i zaawansowany układ przeciwpoślizgowy – to najważniejsze cechy nowej ST45-01. Prototyp lokomotywy został dostosowany do ciągnięcia pociągów towarowych. 

 W zakładach bydgoskiej PESY wyprodukowano prototyp nowej lokomotywy dla PKP CARGO – ST45. Powstał on na bazie wysłużonej SU45-112. Chociaż nowa lokomotywa z wyglądu przypomina poprzedniczkę, to jednak jej konstrukcja i wyposażenie są o wiele nowocześniejsze.

 Poprawę parametrów i możliwości ST45 umożliwiło przede wszystkim zastąpienie dotychczasowego silnika 2112SSF niemieckim modelem MTU 12V4000R43. Ta zmiana, a także dopasowanie parametrów przekładni pozwoliły na zwiększenie mocy lokomotywy. Dzięki temu może ona ciągnąć ciężkie składy towarowe. Dla PKP CARGO było to szczególnie istotne, gdyż SU45 była lokomotywą uniwersalną, dostosowaną do ciągnięcia zarówno pociągów pasażerskich, jak i towarowych. Obecnie spółka potrzebuje sprzętu dostosowanego do eksploatacji pociągów towarowych o dużej masie.

Sieć zamiast kabli 

Nie tylko silnik świadczy o innowacyjności konstrukcji ST45. Całkowitą nowością na polskim rynku jest zastosowanie w prototypie elektronicznego mikroprocesorowego rozproszonego układu sterowania. Dzięki wykorzystaniu technologii CAN bus (rodzaj wewnętrznej sieci pozwalającej na przesyłanie informacji na odległość 40 m z prędkością 1 Mbit/s) możliwa jest wymiana danych między komputerem głównym lokomotywy a urządzeniami pokładowymi bez konieczności okablowywania całej kabiny.

– W innych krajach takie rozwiązania są już powszechne. W Polsce ST45 jest pierwszą lokomotywą, która posiada technologię magistrali CAN – zaznacza Zbigniew Grek, dyrektor Zakładu Lokomotyw w bydgoskiej PESIE.

Dzięki zastosowaniu technologii informatycznych sterowanie lokomotywą jest nie tylko prostsze, ale przede wszystkim bardziej niezawodne. Nowe rozwiązania pozwalają nie tylko na łatwe przesyłanie danych, ale też na rozwinięcie systemu diagnostyki – w razie potrzeby komputer sam ostrzega o awariach.

Dla zespołu konstruktorów wyzwaniem było również odpowiednie połączenie ze sobą części różnych producentów i dostosowanie ich do polskich potrzeb i przepisów. Przykładowo – do elektronicznego prędkościomierza firmy Hasler trzeba było zaimplementować funkcję czuwaka aktywnego, który jest obowiązkowy na polskiej sieci kolejowej.

 Nowością jest też zastosowanie mikroprocesorowego układu przeciwpoślizgowego z czujnikiem na każdej osi. – System analizuje informacje ze wszystkich osi i sam eliminuje poślizgi, dzięki czemu zwiększa się przyczepność lokomotywy – opisuje Grek.

Drugie życie lokomotywy 

Ze względów ekonomicznych pozostawiono w lokomotywie starą prądnicę GP 846, którą zaadoptowano do nowych potrzeb. Dzięki zamontowaniu klimatyzacji w kabinie maszynisty lepsze są też warunki pracy maszynisty.

Zmiany konstrukcyjne lokomotywy były przeprowadzane w oparciu o wytyczne PKP CARGO. W efekcie modernizacji miała się zwiększyć nie tylko poprawa parametrów technicznych i eksploatacyjnych pojazdu, ale również efektywność jego wykorzystania i zmniejszenie kosztów utrzymania.

W tym celu zastosowano m.in. system umożliwiający diagnostykę oraz współpracę z technologiami informatycznymi wspomagającymi zarządzanie eksploatacją i utrzymaniem lokomotyw. Korzystanie też udało się zmienić warunki DSU (Dokumentację Systemu Utrzymania), wydłużyć okresy międzyprzeglądowe i międzynaprawcze oraz zmniejszyć pracochłonność poszczególnych czynności przeglądowych i naprawczych. – Żywotność ST45 wynosi obecnie 25 lat – ocenia Grek.

Eksploatacja nadzorowana Budowa prototypu wraz z opracowaniem dokumentacji technicznej (konstrukcyjnej i utrzymaniowej) zajęła 12 miesięcy. Próby i testy lokomotywy, w których brał udział Instytut Pojazdów Szynowych, zakończyły się 30 czerwca tego roku.

 Prototyp trafił do Zakładu Kujawskiego PKP CARGO, gdzie jest obecnie na półrocznym okresie „eksploatacji nadzorowanej”. Do obsługi pojazdu została przeszkolona grupa maszynistów i maszynistów instruktorów. Jeśli nowa lokomotywa spełni oczekiwania spółki, w ten sam sposób zmodernizowane mogą być kolejne SU45.

Prototyp ST45 jest kolejną lokomotywą PKP CARGO przebudowaną przez PESĘ. W kwietniu 2009 r. bydgoska firma zakończyła modernizację 25 lokomotyw serii ST44, a obecnie trwają ustalenia odnośnie unowocześnienia lokomotywy serii SU46.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top