rozkład jazdy PKS PKP BUSY bilety lotnicze bilety autokarowe

czwartek, 11 października 2012

Linia 372 Bojanowo - Góra Śląska

Od rozkładu jazdy 2011/2012 na linii kolejowej 372 Bojanowo - Góra Śląska obowiązuje prędkość 0 km/h. Na licznych stronach internetowych i forach miłośników kolei możemy zobaczyć zdjęcia ostatniego pociągu zorganizowanego przez grupę ochotników, który w pochmurny grudniowy dzień przejeżdża przez plac budowy obwodnicy Bojanowa w ciągu drogi krajowej S5, pośród maszyn do wylewania asfaltu i walców drogowych. Tor w rejonie skrzyżowania z dwupasmową drogą przestanie istnieć, dalsze 15 km linii do Góry ulega odcięciu od sieci kolejowej.Wokół skrzyżowania drogi z linią kolejową od prawie dwóch lat nie milkną kontrowersje.Toczyły się liczne dyskusje w lokalnych mediach i na salach posiedzeń.

Linia przecina granice województw i jest jedynym pozostałym kolejowym połączeniem Góry Śląskiej, w którą ma się rozwijać podstrefa Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Spośród różnych koncepcji zachowania połączenia przez pewien czas dominowała opcja przejęcia linii przez samorząd powiatowy i wybudowania przez inwestora drogowego wiaduktu kolejowego nad drogą S5. Po kolejnych wyborach i podjęciu przez Radę Powiatu Górowskiego uchwały negatywnej w sprawie przejęcia linii 372 w trybie art 9 ustawy o transporcie kolejowym, motywowanej m.in. położeniem części linii na terenie powiatu rawickiego,który notabene kolei wyraźnie nie chce,w grze pozostała już tylko gmina Góra Śl.Odbyło się spotkanie samorządowców w Ministerstwie Infrastruktury.- Mamy porozumienie z GDDKiA i zapewnienie Ministra.

Gmina zadeklarowała pokrycie deficytu Zakładu Linii Kolejowych powstałego w związku z utrzymaniem linii, złożyliśmy już wniosek o wybudowanie wiaduktu - mówi Irena Krzyszkiewicz.burmistrz Góry. - Postępowanie likwidacyjne wobec linii kolejowej ma zostać umorzone. W Górze ma powstać m.in. wytwórnia konstrukcji stalowych, która będzie korzystać z transportu kolejowego.Zgodnie z ostatnim porozumieniem,którego sygnatariuszami zostali Gmina Góra, GDDKiA oraz Zakład Linii Kolejowych w Ostrowie Wlkp., budowa wiaduktu jest w gestii GDDKiA. Już wiadomo, że będzie to skomplikowane zadanie. Skrzyżowanie wypada blisko stacji - wyjazd z Bojanowa musi odbywać się na strome wzniesienie w łuku.- Koncepcja jest zgodna przepisami- zapewnia Dyrektor IZ Ostrów Dariusz Bałoniak.

Wiadukt zostanie zbudowany,o ile samorządowcy nie wycofają wniosku o jego budowę.Choć rozmówcy nie zdradzają pewnych szczegółów negocjacji i poczynionych ustaleń.to wydaje się, że budowniczowie drogi ekspresowej po cichu liczą na spadek zainteresowania koleją i możliwość wycofania się z kosztownej kolejowej inwestycji. Mają silne wsparcie wśród polityków - m.in. były już poseł Wiesław Szczepański (SLD) intensywnie przekonywał, że projektowany wiadukt jest zbyt drogi i Górę należy obsługiwać transportem samochodowym.Nadal pozostaje aktualne pytania czy linia kolejowa musiała zostać zamknięta. Gdyby projektanci drogi S5 uwzględnili w porę właściwe skrzyżowanie z linią kolejową,koszty materialne i społeczne byłyby znacznie mniejsze.

Droga ekspresowa S5 budowana od podstaw w dziewiczym terenie posiada dużą liczbę różnych budowli, choćby przepustów dla zwierząt i wybudowanie jeszcze jednego przepustu dla jednotorowej.niezelektryfikowanej linii kolejową nie stanowiło by zauważalnego problemu. Trudno oprzeć się wrażeniu, że zastępująca spójną i zrównoważoną politykę transportową państwa działalność GDDKiA toczy się metodą faktów dokonanych. Na przykładzie linii 372 widać też niedostatki obecnych uregulowań prawnych, utrudniające zagospodarowanie infrastruktury kolejowej na potrzeby lokalnych społeczności. Niestety, cykl inwestycyjny potrwa kilka lat a w tym czasie dotychczasowi i potencjalni klienci kolei będą musieli korzystać z ciężarówek.

0 komentarze

Posts a comment

 
© 2011 Rozkład jazdy pociągów pkp i pks
Designed by Blog Thiết Kế
Back to top